Huldiging jubilarissen en veel nieuws tijdens Algemene Vergadering

Tijdens de goedbezochte jaarlijkse algemene vergadering van het Symfonisch Blaasorkest Gaanderen op dinsdag 4 februari jl., werd er vooruitgeblikt op een veelbelovend jaar 2014. Ook werd het nieuwe verenigingslogo gepresenteerd en werd de naam van de nieuwe dirigent voor het opleidingsorkest bekend gemaakt. Verder was er een bestuurswissel en werden maar liefst drie jubilarissen gehuldigd en in het zonnetje gezet.

Programma 2014

Voor het nieuwe jaar dat nog maar net is begonnen heeft men weer het nodige in petto. Op 23 februari treedt het opleidingsorkest op, tezamen met het B-orkest van de christelijke muziekvereniging Jubal uit Varsseveld. Locatie is De Pol in Gaanderen. Het groot orkest van SBOG treedt vervolgens op 6 april voor het voetlicht, nu met het A-orkest van Jubal, eveneens in De Pol. Op 25 mei kunt u naar ‘Sounds of Spring’, een concert in de Augustinuskerk te Gaanderen, dat mede in het teken staat van het afstuderen van SBOG-trompettist Bas Koolenbrander aan het ArtEZ conservatorium te Zwolle. En als opmaat voor de zomervakantie gaat men op 29 juni naar buiten en kunt u genieten van een veelzijdigheid aan muziek bij kasteel De Slangenburg in Doetinchem. Rondom het kasteel bezoekt u tal van ensembles en ter afsluiting treden opleidingsorkest en groot orkest voor u op. Op 29 november concerteert men weer op  thuisbasis De Pol, die dan bol zal staan van de Latin American sound.

Bas Koolenbrander gaat opleidingsorkest dirigeren

Medio 2013 is er afscheid genomen van Henri Lievers, die tot dat moment het opleidingsorkest gedurende 9 jaar succesvol had geleid. Terwijl dirigent Joop Boerstoel, naast zijn vaste dirigentschap van het groot orkest, het afgelopen halfjaar ad interim ook de jeugd leidde, is men op zoek gegaan naar een nieuwe dirigent. Tijdens de jaarvergadering kondigde voorzitter Wim Papperse aan dat verenigingslid en trompettist Bas Koolenbrander vanaf 25 februari a.s. de  dirigeerstok bij de jeugd overneemt. Namens het bestuur liet Papperse weten zeer verheugd te zijn met de komst van Bas, die over enkele maanden afstudeert als docent muziek.

Nieuw logo: strak en eigentijds

Ander nieuws was de lancering van het nieuwe logo. Ook hierbij bleek over welke uiteenlopende talenten de vereniging beschikt. Trompettist Daniël Kempers ontwierp een strak en eigentijds logo, dat vanaf nu zal prijken op alle huisstijldragers, offline en online. Het logo bevat ondermeer de geabstraheerde contouren van een viool-, tenor- en bassleutel.

Afscheid en welkom bij bestuurswissel

Bestuurslid Lidwien Vollenberg nam afscheid van het bestuur, na vele jaren waarin ze zich heeft ingespannen voor met name de begeleiding van de jeugd binnen de vereniging. Als dank daarvoor ontving zij van het bestuur een passend bronzen beeldje met de titel ‘Hartenkinderen’. Tevens werd Jelle Roelandt welkom geheten, die met algemene stemmen tot nieuw bestuurslid werd gekozen.

Drie jubilarissen in het zonnetje

Aan het einde van de vergadering werden er drie jubilarissen gehuldigd: fluitiste Willeke van der Burg en trombonist Joep Ketelaar (beiden 25 jaar) en bastubaïst Berty Maas (50 jaar). Naast het memoren van diverse anekdotes uit de afgelopen decennia, bedankte voorzitter Papperse hen vooral voor hun enorme inspanning en betrokkenheid. Dat geldt niet alleen voor het musiceren als zodanig, maar ook voor de vele nevenactiviteiten die de jubilarissen telkens weer voor hun rekening nemen, zo gaf hij aan. Allen ontvingen zij de bijbehorende versierselen en een oorkonde van de Koninklijke Nederlandse Federatie van Muziekverenigingen (KNFM).