Opleidingsorkest winnaar Jeugdorkestenfestival!

Op zondag 27 januari jl. vond voor de negende keer het Jeugdorkestenfestival plaats in de Bizetzaal van de Muziekschool te Doetinchem. Het verheugt ons bijzonder dat ons opleidingsorkest zich inmiddels ‘winnaar 2013’ mag noemen. Onder leiding van dirigent Henri Lievers, hebben de jonge musici een fantastisch resultaat neergezet en mochten zij de felbegeerde wisseltrofee mee naar huis nemen! De programmering bleek een schot in de roos en ook qua opvatting, samenspel en zuiverheid liep het allemaal heel goed. Er werd zogezegd ‘echt muziek gemaakt’. Wij feliciteren het gehele opleidingsorkest en dirigent Henri Lievers van harte met dit mooie resultaat!

Er namen in totaal maar liefst negen orkesten deel. Zij werden beoordeeld door een deskundige jury, ditmaal bestaande uit de heren Huisman en Visser.

Op het programma van ons opleidingsorkest stonden drie werkjes: Poseidon van Klaus Badelt, Eighties Flashback van Frank Sullivan en het ingetogen Hallelujah van Leonard Cohen. In het laatste nummer soleerde onze eigen Daphne Ratering. Ditmaal echter niet op fluit, maar als zangeres. Prachtig zoals zij zong en heel mooi ook hoe ze door het orkest werd begeleid.

Het juryrapport vermeldt o.a. ‘orkestklank mooi’, ‘goede balans’, ‘compliment voor het slagwerk’, ‘muzikaal spannend, fijn om naar te luisteren vanwege mooie dynamiek, goede crescendo’s en muzikaliteit’, ‘goed, afwisselend’, ‘jonge mensen die samen een al volwassen orkest vormen’ en tot slot ‘heel sterk optreden van een goed orkest’.

Dit alles verdient een welgemeend compliment! Allen nogmaals proficiat!

Wim Papperse
voorzitter