Dubbelconcert in Eibergen

Op zaterdagavond 2 juni kunt u volop genieten van Symfonische Blaasmuziek. In Kulturhus ’t Spieker te Eibergen treden vanaf 20.00 uur voor u op Excelsior Eibergen o.l.v. Egbert van Groningen en Symfonisch Blaasorkest Gaanderen o.l.v. Joop Boerstoel. Twee gerenommeerde orkesten, spelend in de hoogste divisie van de KNFM. De toegang is vrij.

Op zaterdagavond 2 juni aanstaande kunt u volop genieten van Symfonische Blaasmuziek. In Kulturhus ’t Spieker te Eibergen treden dan vanaf 20.00 uur voor u op Excelsior Eibergen o.l.v. Egbert van Groningen en Symfonisch Blaasorkest Gaanderen o.l.v. Joop Boerstoel. Twee gerenommeerde orkesten, spelend in de hoogste divisie van de Koninklijk Nederlandse Federatie van Muziekverenigingen. Het programma is zeer gevarieerd en omvat, naast een aantal klassiekers, veel originele muziek. Het belooft een mooi concert te worden en uw bezoek is dan ook zeker de moeite waard. De toegang is vrij.

Voor de pauze treed eerst Excelsior op. Op het programma staan twee bekende klassieke werken: de ‘Slavische Dans no. 8’ van Antonin Dvořák en de ‘Symfonische Dans no. 1’ van Sergei Rachmaninoff. Verder speelt het orkest ‘Danzon no. 2’ van de Mexicaan Arturo Marquez en ‘Danza Sinfonica’ van James Barnes; Spaans klinkende muziek in een Amerikaans jasje.

Na de pauze is het de beurt aan de Gaanderense musici. Geopend wordt met de spetterende ‘Fanfares and Alleluias’ van James Barnes, gevolgd door het meer ingetogen ‘Banks of Doon’, een Schotse traditional bewerkt door Luc Vertommen. Verder speelt men ondermeer een selectie uit de wat minder bekende, maar toch indrukwekkende musical ‘The Woman in White’ van Andrew Lloyd Webber.

Muzikaal hoogtepunt in dit tweede concertgedeelte vormt ‘Egmont’ van de Belgische componist Bert Appermont. Een groots orkestwerk met gitaarsolo, vertolkt door Raimond Surquin. In de loop van de geschiedenis hebben verschillende schrijvers en componisten het tragische verhaal van Egmont gebruikt om er hun persoonlijke invulling aan te geven, denk maar aan de overbekende ‘Ouverture Egmont’ van Beethoven. Appermont geeft aan dat hij zeer geïnteresseerd was, toen de Belgische muziekvereniging ‘Lamoraal van Egmont’, genoemd naar de gelijknamige graaf, hem de opdracht gaf om een werk rond deze historische figuur te componeren. “Het was een uitdaging om op mijn eigen manier de diepte en spankracht van dit tijdloze verhaal te ontdekken en muzikaal uit te drukken”, zo laat hij weten.