In Memoriam: Rien van den Bogaard

Op zaterdag 24 maart jl. is ons verenigingslid Rien van den Bogaard op 66-jarige leeftijd overleden. Rien was al langere tijd ernstig ziek, maar heeft tot enkele maanden geleden nog samen met ons gemusiceerd. Hij was een zeer vakkundig en gedreven slagwerker en een verenigingsmens in hart en nieren.

Rien leerde de eerste slagwerkbeginselen al op heel jonge leeftijd van zijn vader, Ben van den Bogaard. Een slagwerker met een rijke ervaring, die onder andere in het legendarische naoorlogse dansorkest The Spitfires speelde. Al snel daarna ging Rien naar de muziekschool in Doetinchem, waar hij zich ontwikkelde tot een zeer vakkundig allround slagwerker. Door de jaren heen speelde hij in tal van orkesten en ensembles, zowel voor vast als in de rol van remplaçant. Variërend van onder meer symfonieorkesten, harmonieorkesten en accordeonorkesten tot en met het dansorkest The Midways. Maar de boventoon werd gevoerd door zijn Symfonisch Blaasorkest Gaanderen, waarvan hij sinds 1972 lid was.

Maar liefst 46 jaar lang was Rien hét vertrouwde gezicht achterin het orkest, zowel voor zijn medemuzikanten als voor het publiek. Het is fijn om terug te kunnen blikken op héél veel mooie en muzikale momenten, die we samen met hem hebben mogen meemaken. In binnen- én buitenland, waaronder Duitsland, Italië, Oostenrijk en Tsjechië. Rien was nog maar net lid als twintigjarige, toen we met ons orkest naar het Duitse plaatsje Wadgassen nabij Saarbrücken gingen, om daar op te treden. Juist over zijn allereerste concertreis heeft hij nadien nog vaak gesproken.

Hoewel Rien op alle soorten slagwerk heel goed thuis was, ging zijn voorliefde uit naar de pauken. Wie ‘Rien’ zei, zei ‘paukenist’ en andersom evenzo. Zijn enorme muzikaliteit liet hij niet alleen horen, deze straalde ook af van zijn gezicht. Zelfs als de muziek die hij speelde ook maar het kleinste beetje ritme kende, zag je zijn hoofd al meebewegen. Dat kenmerkte hem zo, evenals zijn enorme enthousiasme. Achter de schermen, als er hand- en spandiensten moesten worden verricht, ging het al niet anders. Op Rien kon je rekenen.

Velen van ons hebben ook in andere bezettingen met Rien gemusiceerd, onder meer in het orkest van Musical Producties Gaanderen en in Bronckhorst Wind Symphony. Daarnaast gaf Rien in de afgelopen decennia ook les en leidde hij drumbands, in onder meer Angerlo, Doesburg en Ulft.

Maar bij Symfonisch Blaasorkest Gaanderen lag toch echt zijn hart. Dat was zijn vertrouwde thuisbasis, temeer ook wellicht omdat zijn zoon Eelco daar al vanaf jonge leeftijd meespeelt, eveneens op slagwerk. Maar liefst 28 jaar lang reden Rien en Eelco samen van Angerlo naar Gaanderen en weer terug. Het was samen uit samen thuis, vader en zoon, de beste vrienden van elkaar en bovenal de allerbeste muziekmaatjes, die na afloop van de repetities altijd nog even gezellig samen gingen napraten.

Helaas moeten we nu zonder Rien verder. Dat zal stil en anders zijn. Maar Rien zou als geen ander willen dat we vooral doorgaan op de manier zoals hij die al die jaren heeft meegemaakt. Wat gelukkig blijft zijn de vele mooie herinneringen aan hem. Een fantastische collega-muzikant en bovenal vriend. Een man die altijd goed gehumeurd was en met regelmaat grappen maakte. Een man die altijd klaar stond voor een ander. Een man waaraan je een voorbeeld kon nemen. En vooral ook een man die geweldig veel hield van zijn lieve vrouw Gerdy, zijn gezin en zijn naasten.

Wij zijn Rien bijzonder dankbaar voor al zijn inzet voor onze vereniging en de vele mooie momenten die we samen met hem hebben mogen beleven. We zullen hem enorm missen. Onze gedachten gaan uit naar zijn vrouw Gerdy, Eelco en Leonie, Maaike en Job, de kleinkinderen en verdere familie. Wij wensen hen veel sterkte.

Wim Papperse
voorzitter