Vrienden schenken cheque van € 5.000 tijdens Music4All

Zondagochtend 4 februari was het dan zover. Met het concert getiteld ‘Music4All’ beet Symfonisch Blaasorkest Gaanderen, onder leiding van dirigent Joop Boerstoel, de spits af van haar 60-jarig jubileumprogramma. Het was het openingsconcert in een serie concerten die later dit jaar volgen, waarmee de vereniging haar zestigste verjaardag op muzikale wijze wil vieren samen met haar publiek. Zoals de titel al doet vermoeden, was dit een concert voor jong en oud. Maar ook dóór jong en oud, in leeftijd variërend van 7 tot 70 jaar. Onder het circa 500-koppige publiek waren veel donateurs en ook vrienden, dat wil zeggen vaste liefhebbers die de vereniging extra steunen met hun lidmaatschap van de stichting Vrienden Symfonisch Blaasorkest Gaanderen. Zij werden vooraf met koffie en ‘jubileum’ petit fours ontvangen en speciaal welkom geheten. Halverwege het concert nam Maarten Veldkamp namens de Vrienden het woord en overhandigde aan voorzitter Wim Papperse een cheque ter waarde van maar liefst € 5.000. Op zijn beurt bedankte de voorzitter alle aanwezige vrienden voor dit fantastische bedrag. Wat een ongelooflijk warm gebaar! Later in het jaar zal er zorgvuldig een bestemming voor worden gekozen. Zo moeten er in de zomer instrumenten worden aangeschaft voor de allerjongste leerlingen, die nu hun eerste lessen volgen in het traject Muziek Maak Je Zelf.

Fantastisch bedrag voor jeugd en instrumentarium

Onder het circa 500-koppige publiek waren veel donateurs en ook vrienden, dat wil zeggen vaste liefhebbers die de vereniging extra steunen met hun lidmaatschap van de stichting Vrienden Symfonisch Blaasorkest Gaanderen. Zij werden vooraf met koffie en ‘jubileum’ petit fours ontvangen en speciaal welkom geheten. Halverwege het concert nam Maarten Veldkamp namens de Vrienden het woord en overhandigde aan voorzitter Wim Papperse een cheque ter waarde van maar liefst € 5.000.  Op zijn beurt bedankte de voorzitter alle aanwezige vrienden voor dit fantastische bedrag. Wat een ongelooflijk warm gebaar! Later in het jaar zal er zorgvuldig een bestemming voor worden gekozen. Zo moeten er in de zomer instrumenten worden aangeschaft voor de allerjongste leerlingen, die nu hun eerste lessen volgen in het traject Muziek Maak Je Zelf.

Gevarieerd programma met o.a. muzikaal sprookje

Het publiek genoot zichtbaar van het programma dat werd geboden en liet dit ruimschoots blijken met een royaal applaus. Zo vervulde muziekdocente Miranda Loff de rol van verteller in het muzikale sprookje ‘Puss in Boots’ (de gelaarsde kat) en zongen de zussen Willeke en Elske van der Burg de sterren van de hemel in het bekende en swingende ‘Stars on 45’. Vaste trompettist Bas Koolenbrander liet daarnaast ook zijn kwaliteiten als dirigent zien, in het fraaie concertwerk ‘Lake of the Moon’. Enkele jaren geleden slaagde hij met het dirigeren van dit werk cum laude aan het Artez conservatorium. Met een selectie uit ‘Harry Potter’, prachtige filmmuziek van John Williams, blikte het orkest nog even terug op het succesvolle ‘Movie Night Concert’ van eind vorig jaar. Het was heel mooi om te ervaren, hoe goed ook de leden van het opleidingsorkest hun steentje bijdroegen, zittend tussen en samenspelend met de leden van het groot symfonisch blaasorkest. Daarnaast wisten ook de allerjongste muzikantjes het publiek te ontroeren, spelend en zingend in hun speciale rol tijdens Puss in Boots. Kortom, het was écht Music4All. Dat benadrukte ook Barry Römer, die als presentator het publiek op voortreffelijke wijze door het programma leidde. Na een kleine tweeëneenhalf uur zat het concert erop en ging iedereen met een voldaan gevoel huiswaarts.